Rekenen op z’n Japans!

Dat was een leuke rekenles in de laatste week van groep 5, nog maar net 2 weken geleden. Ik heb de kinderen laten rekenen op de Japanse manier. In het kort houdt het in, dat er keersommen worden uitgerekend met het zetten van streepjes en dan die (kruis)punten laten tellen. In de video hieronder de uitleg, die ik ook aan de kinderen liet zien.

Ook kregen de leerlingen een blaadje met de uitleg en op de achterkant had ik een paar sommen neergezet, zodat ze ermee aan het werk konden gaan. De tekst had ik gekopieerd van deze site: LINK

Eerst bekeken de leerlingen de video een keer, ze mochten even vragen stellen en daarna deden ze op een blaadje mee, terwijl ik de video steeds even stopzette, zodat ze de Japanse manier meteen konden meedoen.
Na de uitleg konden ze verder experimenteren of ze konden kiezen voor hun ‘gewone’ rekenwerk, het afmaken van de weektaak (Wereld in getallen).

Hoe het verliep:
De klas die ik het afgelopen jaar mijn klas mocht noemen, is er een met een groot aantal slimmeriken. Bijna alle kinderen gingen ermee verder en verzonnen sommen voor elkaar en kwamen er samen erg goed uit. Een paar minder goede rekenaars haakten na de eerste 3 sommen af en kozen voor de rekentaak.
Eén van de jongens is ook zo’n slimmerik, maar heeft veel moeite met spelling en met het automatiseren van rekensommen in het algemeen. Vraag je aan hem bijvoorbeeld keersommen, dan komt hij er wel uit, als hij de tijd maar heeft.
Vooral die laatste jongen was helemaal enthousiast over de Japanse manier. Toen hij ‘s middags thuis kwam, ging hij met zijn moeder op zoek op Youtube en legde haar uit hoe het Japanse rekenen ging. Moeder vertelde, dat ze een blaadje moest pakken en dat ze dus met hem samen alles precies zo moest doen, als we ‘s ochtends ook in de klas hadden gedaan. De reden, dat ik dit weet, is dat de moeder er mij ‘s avonds over mailde. Heel bijzonder dus.

Reacties:
Op de onderste vraag van het blaadje “Schrijf hieronder wat je van deze Japanse manier vindt en lever je blaadje in bij je leerkracht.” gaven kinderen onder andere deze antwoorden. Niet iedereen leverde zijn blaadje in; de meeste kinderen namen het mee naar huis. 🙂

– Ik vind deze manier van de tafels doen heel erg leuk. Nu kan ik ook moeilijke sommen.
– Ik snapte er eerst niks van, maar met P. kwam ik er wel uit en vond ik het wel leuk.
– Ik vind het leuk, dat ik met kleurtjes de tafels kan uitrekenen.
– Ik vond het te moeilijk.

Conclusie?
De vraag of een kind met dyscalculie hier nu beter mee om kan gaan en nu de tafels beter kan uitrekenen, kan ik niet beantwoorden. Het enige, dat me opviel, was dat de jongen die dus het meeste moeite heeft met deze soort sommen, er het meest enthousiast over was. Met de kleurtjes begreep hij erg goed hoe je een eenvoudige, maar ook een moeilijke keersom kunt uitrekenen. En heel belangrijk, hij had een hele leuke rekenles!

Hier de link naar mijn werkblad, dat ik de kinderen gaf. Voel je vrij om de uitdaging ook een keer aan te gaan, met een hele groep of met een klein groepje kinderen: werkblad Japans rekenen

7 comments

  • linda

    Super gaaf! De kinderen uit mijn klas waren ook helemaal enthousiast. Ik kan alleen het werkblad niet openen.

    • Ha dankjewel! Ik weet meteen wat ik volgende week ga doen in de laatste week voor de zomervakantie. 🙂
      En ik heb de link aangepast, blijkbaar was er iets veranderd in de verwijzing. Fijn, dat je het liet weten.
      Nienke

  • In china doen ze het ook zo met een telraam die wel 1200 jaar oud is.
    De lijnen staan boven elkaar en kleuren zijn de tientallen.

  • Rarda

    Ik heb dyscalculie, natuurlijk al mijn hele leven ik ben nu 48. Ik kan niet rekenen. Zodra ik sommen met verschillende cijfers kreeg ging het al snel mis 23+48 rampzalig. Heel toevallig kwam ik op deze site keek naar de uitleg en snapte het meteen. Mijn kinderen die heel goed zijn met rekenen vinden het een beetje suf. Of het helpt ik denk het wel. Zeker door dat ik het meteen snapte en uit geprobeerd heb. Succes!

    • Beste Rarda
      Ik vind het fijn, dat je met de Japanse manier het wel snapte.
      Zoals jouw kinderen reageerden, zo reageerden de kinderen in de klas ook, die het al snapten.
      Maar de kinderen, die het graag visueel hebben, werden er juist heel blij van.
      Ik wens ook jou veel succes!

      Groeten van Nienke

  • jolanda

    Wat een mooie manier van rekenen. Moet eerlijk zeggen dat ik even goed moest kijken hoe hij het nou deed maar toen ik het eenmaal door had ben ik het gaan uitproberen (alleen dan zonder kleurtjes) en werkt het echt prima. Leuk om het ook eens zo te berekenen. Daarna kwam een filmpje bij Paul de Leeuw en begonnen ze over staartdelingen nou die hoef je dus aan mij niet meer te vragen zou echt niet meer weten hoe het werkt :-[ Maar ja rekenen heb ik altijd leuk gevonden en zonder problemen dus vind het dan ook leuk om deze manier te ontdekken.

    Groetjes Jolanda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.