Links of rechts?

In de verschillende seminars heb ik wel vaker de vraag gehad, welke hersenhelft het meest actief is. Hier was een mooie link om dat te bepalen voor jou: Right-brained? Left-brained? Take the test! Vind dit soort testen zelf online. 🙂

Al eerder schreef ik over creativiteit. Iets waar ik blij van wordt, waarin ik mijzelf kan uiten wanneer ik schrijf, blog, teken, brei, fotografeer en andere dingen maak met papier, stof en met/op de computer. Ik heb net ook besloten ‘Creatief’ als een van mijn tags of categorieĂ«n toe te voegen. Ik vind het belangrijk, maar het lijkt ook voor mij steeds belangrijker te worden. Het komt ook steeds vaker in mijn berichten terug, valt me op. Misschien wel omdat er ook veel meer overgesproken wordt en er in het onderwijs mensen zich afvragen, wat het effect is of kan zijn van het ontwikkelen van de creativiteit.

En zo kwam ik van de week de bovenstaande test tegen en postte hem ook op Facebook als coach Nienke. Mijn vader deed de test bijna meteen en reageerde met: “Ik gebruik de linkerhelft heftig!” En via-via kreeg ik van anderen reacties, die de test ook hadden gedaan. Bij mij is de rechterkant flink meer vertegenwoordigd, met zo’n 66%. Dat was voor mij geen echte verrassing. Het is erg leuk om de test te doen, maar nog leuker om die met iemand anders te bespreken en te vergelijken.

Hersenhelft en oogbewegingen

Die hersenen van ons, wat weten we er al veel vanaf, maar wat zijn er ook nog veel dingen totaal onbekend. Ik houd ervan meer over die ontdekkingen en ontwikkelingen te lezen. Zo’n mooi plaatje als hierboven gebruikte ik ook al eerder… Geeft ook heel goed aan, wat men heeft ontdekt over de linker- en de rechterhersenhelft en is mooi weergegeven in een creatief plaatje.

Als NLP’er heb ik ook meer geleerd over oogbewegingen en wat dat zegt over welk systeem de persoon voor je gebruikt in het dagelijks leven. Onderstaand plaatje komt je misschien bekend voor, zo niet, lees hier dan de uitleg. In het kort komt het erop neer, dat je bepaalde zintuigen of representatiesystemen gebruikt om antwoorden terug te vinden in je hersenen of te verzinnen/creĂ«ren.

Wat kun je hiermee in het onderwijs?

Ik denk dat we ons bewust moeten zijn van de impact van creativiteit. Dat het goed mogelijk is, dat de helft (of meer) van je kinderen creatiever denkt, dan je nu beseft. Dat kinderen misschien wel meer moeten worden aangesproken op de ontwikkeling van hun creativiteit, hun emoties en dat ze zich bewust worden van al die verschillende manieren van denken, reageren. Dat alles leren kinderen niet op school, wij maken ze er niet eens bewust van. We zijn toch vooral bezig om kinderen te leren, dat ze moeten weten hoe de tafels gaan, hoe ze moeten rekenen, hoe ze om moeten gaan met het spellen van woorden, hoe ze moeten leren lezen. Wel is het zo, dat de methoden, die we op school gebruiken, steeds meer gebruik gaan maken van die verschillen en er op z’n minst rekening mee gaan houden. Maar zouden we op school nou ook niet meer moeten leren, hoe je omgaat met anderen, met verdriet, met moeilijke dingen… doen we dat wel genoeg?

Deze opmerking geef ik toch wel heel graag aan alle leerkrachten mee (en  aan ouders en opvoeders):

Als je een kind tot verantwoording roept en vraagt: “Wat deed je?”(of iets van die strekking) en het kind kijkt dan omhoog of juist opzij… wat zeg jij dan? Misschien wel: “Kijk me aan!” Maar dat kind is juist op zoek naar het antwoord op jouw vraag: omhoogkijkend/visueel of juist opzij kijkend/auditief en kan vast antwoord geven.

Als je wilt dat dat kind jou aankijkt, kan ik wellicht niet tot een antwoord komen…

Vraag je naar een gevoel, bijvoorbeeld: “Wat vind je ervan?” dan zal dat kind omlaag kijken, misschien om er over na te denken of juist om het te voelen, wat hij of zij ervan vindt. Het plaatje hierDeze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is facebook_1982825077.jpgboven over oogbewegingen kan jou helpen met welk systeem het kind de antwoorden zoekt en met welk systeem je de beste ingang tot het kind kunt krijgen… maar dat leg ik niet zo makkelijk hier in deze blog uit. Teveel woorden, te weinig plaatjes 🙂 Daarom nog even een ander plaatje over de 2 helften.

Als coach kan ik hier nog aan toevoegen dat als je hier had gezocht naar oogbewegingen in combinatie met EMDR, dan weet ik daar meer over te vertellen… neem maar contact op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.