Alweer creatief…

Natuurlijk lees ik de laatste tijd meer blogs. Dat is niet zo raar, want als je zelf schrijft, kijk je ook graag hoe anderen het doen en waar zij succesvol in zijn.

Het zou zo een Loesje-opmerking kunnen zijn...

Iemand verwees in zijn blog naar de meest creatieve leerkracht en ik ging op zoek. Bestaat die dan? Een van de links die ik vond, was deze, die naar de site van ‘Het kind’. Deze website wordt maandelijks door bijna 50.000 mensen bezocht. Leraren, schoolleiders en onderwijsbetrokkenen leveren zelf de verhalen dagelijks aan. Op die manier zijn er meer dan 1300 inspirerende artikelen verzameld. (Deze 3 regels zijn zonder veranderingen direct van de site gekopieerd).

Wat mij aansprak was het artikel met de lange tittel: “Creativiteit bij kinderen ontplooien begint bij ruimte geven aan de leerkracht.” Hierin wordt gesproken over enerzijds de onderwijsmethodes, die leerkrachten moeten hanteren in het onderwijs om doelen te behalen, maar anderzijds de creativiteit, die ook heel erg nodig is om kinderen zich te laten ontplooien. En dat kan alleen als de leerkrachten ook de kans krijgen om zelf creatief te denken, vrij mogen denken en nog belangrijker: ernaar mogen handelen.

 Links logisch denken, rechts de creativiteit

Voor mij is dat een zwaarwegend punt. Die creativiteit waar zo weinig tijd voor over blijft, omdat we werkelijk als school vast zitten aan alle vakken, die aan het eind van het jaar afgerond moeten zijn. Ik wil wel vrij denken… Hoe? Wanneer? En wat kan wel en wat kan niet? Wat doe ik dan niet meer en wat dan juist wel? Ik hoor en zie mezelf denken over het dilemma van (bijna) elke leerkracht. En als NLP’er en coach heb ik geleerd, dat in je hersenen er heel veel aandacht gaat naar de linkerkant, maar dat de rechterkant van de hersenhelft weinig aandacht krijgt op school. Zo jammer, dat dat in het onderwijs gewoon is geworden. Wees zo vrij om dit (creatieve) plaatje van de hersenen eens goed te bekijken!

Een pakkend stukje uit de eerdergenoemde blog van ‘het kind’:

“Creatief denken heeft te maken met het toestaan van onzekerheid, uitstellen van je oordeel, dingen op een andere manier zien, herschikken en combineren van niet voor de hand liggende elementen en openstaan voor het ongebruikelijke. Dat is lastig als je gewend bent te werken vanuit de overtuiging dat iets maar op één manier goed kan zijn en dat doelen alleen behaald kunnen worden langs methodes die hun nut hebben bewezen.”

In mijn eentje kan ik deze verandering niet bereiken. Dit zijn de zaken, die juist op hoger niveau moeten worden bekeken. Als eenling binnen een school zie ik niet de mogelijkheid om zo maar af te wijken van de standaard. En dus hebben we deze week in onze bouwvergadering de kans gehad om op tafel te leggen, waarom sommige dingen niet lukken en waarom we er niet aan toe komen. Uit die opsomming spreekt onzekerheid, willen voldoen aan normen, tijdsdruk, de veelheid van voorbereiding van juist die creatieve vakken en nog wel meer punten.

Mijn streven is elke dag tijd voor een creatief moment… Ik wil wel graag die ruimte voor mezelf, zodat ik dat ook aan kinderen kan geven.

Omdat elk onderwerp ook ondersteund kan worden door filmpjes, zet ik deze ‘meest creatieve leerkracht ooit’ erbij met de wens, dat iedere leerkracht weer de kans krijgt om zijn eigen creativiteit te ontwikkelen en in te zetten!

En trouwens beste lezer: Wanneer ben jij voor het laatst creatief geweest?

The Most Creative Teacher Ever ! – YouTube

  • Link naar website ‘Het kind’ (waar ik het genoemde artikel vond)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.