Passend Onderwijs

Mijn vriendin Ingeborg stelde op Facebook een vraag: “Wat vinden jullie van Passend Onderwijs?” Zij publiceerde mijn antwoord ook op haar blog

In oktober 2012 stemde de Eerste Kamer met een ruime meerderheid in met de wet Passend Onderwijs. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben kunnen voortaan vaker in het regulier onderwijs terecht.
Via Facebook reageerde mijn vriendin en collega Nienke  in een berichtje waarin ze haar bezorgdheid uit. Nienke werkt al 20 jaar in het onderwijs en sinds een paar jaar werkt ze ook als coach. Haar website vind je hier. Dit is wat ze schreef: “Ik ben niet echt positief. Duidelijkheid is er voorlopig nog niet bij alle partijen. Waar ik me vooral zorgen over maak is over het feit dat scholen straks de plicht hebben voor elk kind een passende oplossing te vinden. In de school of in de klas vind ik dat een logisch idee, want dat is onze verantwoordelijkheid als leerkrachten.

Maar als een kind niet kan aarden op school, blijven de leerkrachten ook verantwoordelijk voor de oplossing. En dan vind ik het te ver gaan. Waar blijft de verantwoordelijkheid van de ouders? Er is ook steeds minder geld voor RT en IB binnen de school, steeds minder tijd voor speciale gevallen. De know-how van deze mensen gericht op de speciale hulp verdwijnt en moet allemaal meer en meer binnen de klas geboden worden. Wie coördineert het dan?

Ik denk dan aan mijn huidige klas van 31 kinderen: één kind met suikerziekte, drie met (waarschijnlijk) dyslexie, twee met gedragsproblemen, vier kinderen die moeite hebben met stilzitten en luisteren en één met emotionele problemen (2 keer per dag huilend op z’n stoel) en dan nog de gewone leerproblemen. Dat is nu mijn huidige passende onderwijs… en dit is nu een normale basisschool.

Er wordt van mij verwacht dat ik de kinderen effectief onderwijs geef, zodat alle leerlingen na een half jaar op de cito-toetsen weer hoger scoren, dat ze -zeg maar- met de ideale lijn mee ontwikkelen. Dat wordt opbrengstgericht werken genoemd. Ik zie deze nieuwere vorm van passend onderwijs als een volgend traject in de bezuinigingsronde. Het geld lijkt er eerst wel te zijn in het samenwerkingsverband, maar ik ben bang/bezorgd, dat we op school er niet veel van zullen zien. Wel zullen we de taken erbij krijgen, die onder passend onderwijs vallen.

Kunnen wij als leerkrachten werkelijk duidelijkheid krijgen? Elk jaar komt er wel een   nieuw begrip, waar we mee aan de slag moeten gaan. Is dit weer een van de nieuwe plichten, die ik niet echt met het les geven te maken vind hebben?

Is het voor ouders echt duidelijker? Ik vraag me het af. Het hangt af van hoe het wordt omschreven en hoe het ‘wordt vormgegeven’. En dan is het ook nog van belang hoe elk bestuur ermee verder gaat, want ook dat verschilt per bestuur, per regio, soms zelfs per school.

En dan vind ik zo’n datum ook niet handig. Je ontwikkelt een plan, geeft dat vorm, maakt dan een plan van aanpak, zodat mensen ermee leren werken en bepaalt dan een datum. Invoeren van een nieuwe methode doen we ook op een bepaalde moment, maar pas als ermee gewerkt wordt, is het duidelijk wat de haken en ogen zijn en kun je pas na een bepaalde periode van iedereen verwachten, dat iedereen er goed mee werkt. En is het voor leerlingen duidelijker? Dat denk ik niet, die weten niet meer, dan hen verteld wordt.

Ik ben bezorgd! Ik vind het echt lastig dat ik steeds meer formulieren na schooltijd zit in te vullen, dan dat ik bezig ben met nakijkwerk. Ik ben bezig met zorglagen, groepsplannen, leerrendement, instructiemodellen en trendanalyses. Helpt dit werkelijk aan verbetering van het onderwijs?

Ben ik dan echt beter af dan 5 of 10 jaar geleden? Ik denk dat ouders en kinderen vooral iemand voor de klas willen zien, die ontspannen is en hun kinderen een goed gevoel geeft, want die factor wordt steeds vergeten bij al het praten over beter onderwijs. Dat gaat jammer genoeg vooral om geld.”

Nienke.
Maart 2013 geplaatst op eigen blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.