Creativiteitsontwikkeling in ontwikkeling
We zijn op mijn werk (mijn basisschool) aan het starten met meer aandacht voor de creatieve vakken. Het was iets waar we al tijden meer tijd voor wilden maken, maar geen idee hoe. Alle andere vakken zijn ook zo belangrijk en creatieve ontwikkeling wordt niet getoetst, dus staat al gauw minder hoog op de lijst.
Eerder schreef ik al over de ontwikkeling van de hersenen en wat het zou betekenen om meer tijd en aandacht te besteden aan de rechterhersenhelft, de creatieve kant. In onderstaande video wordt dit ook weer benadrukt, dat dit belangrijk is.
Ondertussen is de vraag al lang niet meer, of we die creatieve ontwikkeling in ons onderwijs gaan invoeren, maar hoe.
Dit filmpje bekeken we met z’n allen bij de introductie van de ideeën van de commissie:
Mark Mieras, wetenschapsjournalist: creativiteitsontwikkeling in het onderwijs:
Kunsteducatie: broodnodig voor het kinderbrein from Kunstgebouw on Vimeo.
Pilot
Daarom is het nog veel gaver/cooler/leuker, dat we na de meivakantie gaan starten met een pilot. We hebben bekeken met een aantal leerkrachten in een werkgroep, hoe we de tijd zó kunnen indelen, dat we tijd maken voor de creatieve vakken. En dat niet alleen, ook wat we kunnen laten vallen en wat we wel iets minder kunnen doen. We zijn op zoek naar een methode, die daarbij past, zodat alle kerndoelen aan bod komen, maar ook een methode, waar we met z’n allen ideeën uit kunnen putten.
Nog mooier is het dat we gebruik gaan maken van elkaars creatieve mogelijkheden. Zo hebben we bedacht, dat elke leerkracht zeker in de pilot doet, waar hij of zij goed in is. De les die je voorbereidt, geef je 4 keer, steeds aan een andere groep. Een nieuw concept is het niet, want er zijn al veel meer scholen en leerkrachten die zo werken, maar bij ons op school is het wel nieuw. Dus yes, we gaan beginnen met tekenen, handvaardigheid, muziek en drama. Op een later tijdstip gaan we bekijken of dit de manier is, waarop we door willen gaan, maar de eerste stappen zijn gemaakt.
Het is fijn, dat we na 3 jaar denken en overleggen nu zo ver zijn. Soms moet een wiel toch echt opnieuw uitgevonden. Op naar de ontwikkeling van de vier intelligenties: op fysiek, emotioneel en spiritueel gebied naast de ontwikkeling van het mentale gebied, waar we op scholen al zo veel tijd aan besteden. Aandacht voor de ontwikkeling van deze 4 gebieden, zodat we steeds beter bereiken, dat kinderen in balans zijn.
Mentaal (IQ), emotioneel (EQ), fysiek (FQ) en spiritueel (SQ).
Interessante links:
1. SLO – Creativiteitsontwikkeling
2. Universiteit van Nederland – Wat gebeurt er in je hersenen als je muziek luistert?
3. Universiteit van Amsterdam – Creatieve Geest Prijs 2014 – Wie krijgt de prijs?
4. Blog van mezelf: Het effect van muziek
5. Blog van mezelf: Succes, wat je wel of niet ziet…
Later toegevoegd:
David van der Kooij – Het grote vindingrijk boek