Muziekonderwijs weer onder de loep

De rijksoverheid gaat de uitdaging om muziekonderwijs voor alle aan schoolkinderen mogelijk te maken. Ze willen dat alle leerlingen meer en beter onderwijs in muziek gaan krijgen. De minister heeft samen met het Oranjefonds en met Joop van den Ende afgesproken, dat ze gaan samenwerken om het muziekonderwijs een stevige impuls te geven. Ze trekken er 25 miljoen voor uit en willen de komende drie jaar het programma ‘Kinderen maken muziek’ gaan voortzetten.

Tot zo ver het bericht van de rijksoverheid: Bezuinigingen op cultuur hebben ‘desastreuze’ gevolgen | RTL Nieuws
Ik vind het geweldig nieuws, want ik hoor zeker tot die mensen die vinden dat kinderen muziek moeten krijgen op school. Ik geef het zelf ook graag…

Een paar opmerkingen naar aanleiding van dit bericht:
– Ze gaan het programma voortzetten… Huh? Voor mij komt het uit de lucht vallen, dus hoe lang bestaat het dan al en wie hebben er al gebruik van kunnen maken? Wat zijn de opbrengsten? (Vaak gestelde vraag in het basisonderwijs)

– Drie jaar gaan ze dit programma nog voortzetten voor 25 miljoen. Dat klinkt als een boel geld, maar wat dan over 3 jaar? Ik zou zo graag dit idee willen voortzetten over een veel langere termijn. Over 3 jaar zijn er toch nog steeds kinderen, die daar dan ook weer profijt van kunnen hebben. Zo lijkt het op een soort impuls en meer niet.

– Wel jammer, dat voor muziekleerkrachten in het verleden geen geld meer was en dat er nu toch wordt ingezien, dat muziek van belang is.

– Nu mogen we als school een plan indienen, dus wordt deze ontwikkeling vooral weer onderhevig aan het enthousiasme van scholen. Ook zijn we afhankelijk van wat er in de buurt mogelijk is.

– Wat ik lees in het bericht, is dat ouders het belangrijk vinden, dat kinderen in aanraking moeten komen met muziek op school. Ik vind het net zo belangrijk, dat ouders hun kinderen ook buiten school laten kennis maken met muziek. Ik juich het altijd toe als kinderen in ieder geval in groep 5 of 6 een jaar Algemene Muzikale Vorming (AMV) krijgen. Dan leren ze noten en ritmes kennen, ze leren meerdere muziekinstrumenten en technieken kennen en ze spelen er een paar keer op en weten daarna heel goed of ze nog verder willen gaan met een instrument.

Muziek
Muziek maken of beluisteren heeft zo veel voordelen. Lees hier meer: voordelen van muziek &  effect van muziek. Er is trouwens veel meer informatie over te vinden, als je er op zoek naar gaat.
Ik bepleit, dat muzieklessen voor ouders goedkoper worden, want uit ervaring weet ik dat het leren spelen op een muziekinstrument jaarlijks meer kost, dan het meedoen aan een sport. Een jaar geleden reageerde ik ook al op een artikel in de Volkskrant: bezuinigen op muziek. De discussie is zeker niet van de laatste tijd.

Bij ons op school
Wel erg lastig is het dat er zo goed als geen methoden bestaan om goed muziekonderwijs te geven. We zijn op mijn school in april begonnen om CKV regelmatig te geven. We hebben met elkaar afgesproken, dat alle kinderen elke week een middag bezig zijn met tekenen, handvaardigheid, drama en muziek (=CKV). Op dit moment zijn we methodes aan het uitproberen en willen over een paar weken bespreken, welke methodes we gaan gebruiken voor deze 4 vakken.

‘Goed cultuuronderwijs is belangrijk’, aldus minister Bussemaker. ‘Belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren, voor hun creativiteit en voor de creativiteit van onze samenleving als geheel. Want de samenleving verandert in rap tempo. We kunnen dat alleen bijbenen als we onze creativiteit ten volle inzetten. Muziekonderwijs voor alle kinderen is daarbij een goed begin.’

We zijn dus al goed op weg bij mij op school. Maar feit blijft, dat het belang van zulke methodes is, dat kinderen op een goede logische manier steeds meer technieken aangeboden krijgen en daarnaast liedjes aangeleerd krijgen, die bij hun leeftijd passen. Mocht je dit lezen en een goede methode weten, dan hoor ik dat graag…

Aanbevelingen van muziekkenners uit het artikel en ik sta er lijnrecht achter:
‘Goed muziekonderwijs is een belangrijke investering in de creativiteit van jonge mensen. Ik heb ook gezien hoe muziek hun leven kan veranderen. Als de regering het belang van goed muziekonderwijs erkent én ondersteunt, doe ik, samen met andere private partijen, graag mee. – Joop van den Ende

‘Muziekonderwijs is belangrijk voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen. – Henkjan Honing, hoogleraar muziekcognitie Universiteit van Amsterdam

‘Muziek moet een  grote rol  spelen in het onderwijs. Alle kinderen moeten de kans krijgen hun passies en talenten te ontdekken en ontwikkelen. Live muziek raakt je emoties, je lijf en prikkelt je fantasie. Zelf muziek maken stimuleert ook nog de motorische ontwikkeling. Dit is belangrijk voor de toekomst van onze kinderen, voor de toekomst van kunst en cultuur, voor de toekomst van onze samenleving.’ – George Wiegel, directeur Het Gelders Orkest

Link naar het bericht van de rijksoverheid: Muziekonderwijs
Link naar de Volkskrant: Geldinjectie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.