Mind Full or Mindful

Mijn streven om elk jaar iets nieuws te leren houd ik nu al 5 jaar vol. Trots merk ik op dat ik alweer aan het leren ben: Mindfulness mediteren en nu ben ik daarin weer volgende stappen aan het maken. Lees hier ook daarover: “Olifanten in mijn leven“.

Soms heb ik een vol hoofd. Sterker nog… váák heb ik een vol hoofd. Ik ben erg goed in denken. Op de momenten, dat ik stil op mijn gekleurde meditatiekussen zit, kan ik erg goed denken over de dingen, die ik nog wil gaan doen en waar ik die dag mee bezig zal gaan of juist met wat ik al heb gedaan.  De ene keer meer dan de andere, maar ik geef mezelf nogmaals het compliment, dat ik goed kan denken :). Natuurlijk is dat niet de bedoeling van mediteren.
Het plaatje hieronder geeft goed weer, wat ik zo af en toe in mijn hoofd tegen kan komen.

Mindfulness
Mindfulness heb ik voor het eerst beoefend in een hele drukke periode in mijn leven. Ik was bezig met een nieuwe baan, met het afronden van de opleiding tot coach, ik deed de NLP practioner en had ook de ‘gewone’ verantwoordelijkheden thuis van zorgen voor kinderen en huishouden.
Het heeft me toen veel gebracht, die Mindfulness. Mijn hoofd leren leegmaken op drukke dagen. Ik kan het iedereen aanraden. Met je gedachten écht bezig zijn met datgeen wat je aan het doen bent. Dus sta je eten te koken, wees daar dan bewust mee bezig. Lees je je kind een boek voor, doe dat dan bewust. Denk niet ondertussen aan de was die je nog wilt vouwen of strijken. (om maar een voorbeeld te noemen)
Mindfulness kun je de hele dag ‘doen’. Het is namelijk niet meer dan bewust bezig zijn met datgeen wat je doet.

En mediteren…
Bij het mediteren focus je je aandacht precies daarop, waar je mee bezig bent. Als het goed is, is dat zittend met de volle aandacht op de ademhaling, aanwezig in het hier en nu. Geef geen aandacht aan dingen, die je straks gaat doen of net gedaan hebt. En komt er toch een gedachte in je op (wat vaak genoeg gebeurt), dan benoem je dat met ‘denken’ en dan richt je je aandacht weer op je ademhaling.

Als je er meer over wilt weten, ik vertel je het graag en kan jou ook begeleiden bij het leren mediteren of bij het leren van Mindfulness. Lees er meer over in Bijlage Mediteren.

Wat het je oplevert?
Ik kan je in ieder geval vertellen, wat het Opvliegersmij heeft opgeleverd. Ik merk dat ik beter slaap en minder last heb van een gedachtenvol hoofd. Ik heb minder last van negatieve emoties en sta sterker in mijn schoenen. Als leerkracht sliep ik heel vaak in de nacht van zondag op maandag slecht. Dat gebeurt nu bijna nooit meer. Ook heb ik veel (!!!) minder last van opvliegers en merk ik dat ik me beter kan concentreren.
Wat mediteren jou kan opleveren, weet je niet van tevoren. Maar als je iets herkent van onrust, een vol hoofd, opvliegers, ongezonde gedachtes, angsten en onzekerheid – dan zou het zomaar meer voor jou kunnen betekenen.

Het mooiste is dat grote bedrijven nu steeds meer het belang inzien voor hun werknemers. Zo hebben Google en de Nederlandse KPN ook meditatie in hun bedrijf geïntroduceerd. Ik ben benieuwd hoeveel bedrijven zullen volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.