Van werkdruk naar werkplezier

Natuurlijk spreken we elkaar vaak over hoe druk we het hebben en wat we allemaal nog moeten doen. In het onderwijs lijkt het werk eigenlijk nooit af, want er blijven mailtjes komen, het nakijken komt elke dag terug en alle formulieren die we vaak moeten invullen zijn ook een terugkomende taak. Ook ik werk met ‘to do lijstjes’ en ik vind het heerlijk dingen door te strepen als ze zijn gedaan en dat dat lijstje dan af is. Natuurlijk schuif ik ook wel eens acties door naar de volgende week; het houdt namelijk ook wel eens op.

Vorig jaar kreeg ik wel steeds meer last van de werkdruk. Ik ging mezelf in de weg zitten en miste het werkplezier. En dat merkte ik ook aan de collega’s om me heen en dacht “Dat moet toch anders kunnen.” Ik ging op zoek en ik googelde onder anderen op werkplezier vergroten en vond “Van werkdruk naar werkplezier“. Afbeeldingsresultaat voor van werkdruk naar werkplezier

Het mooiste stukje uit dit boek heb ik voor mezelf in mijn agenda gezet:

Uit onderzoek is gebleken, dat engagement, betrokkenheid, autonomie en het gevoel competent te zijn van groot belang zijn voor werkplezier en om burn-out te voorkomen. De leraar is over het algemeen meer bevlogen dan de gemiddelde werknemer.  Bevlogenheid, betrokkenheid en passie! Nou, dat vind je wel bij de mensen in het onderwijs!

Een ontzettend leuk geschreven boek met heel veel ideeën, maar ook zeker een paar eyeopeners. Hoe ik het zelf ook niet handig doe en waar ik in zou kunnen veranderen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen een mogelijkheid tot veranderen. Ik kon anderen ermee inspireren. En nog beter, toen we op school in het MT het gingen hebben over de werkdruk, die iedereen ervaarde, heb ik het boekje meegenomen naar school. In overleg met het team en daarna in het MT hebben we nagedacht over wat we anders wilden en anders konden doen.

Dus nu:

  • beginnen we elke dag met een dagstart. Daarin worden kort alle belangrijke dingen genoemd, zien we elkaar allemaal even en als resultaat hebben we minder mail en hebben we geen mededelingen meer in de vergaderingen.
  • hebben we afgesproken dat iedereen tussen 15.00 en 16.00 uur eerst in zijn eigen lokaal is om zijn lessen van de volgende dag voor te bereiden. Het is niet de bedoeling dat je een ander stoort, alleen op afspraak. Dit heeft als resultaat, dat iedereen tijd heeft voor de belangrijkste taak: het geven van de lessen.
  • beginnen onze vergaderingen dus om 16.00 uur. Zonder de mededelingen zorgen we ervoor dat de vergaderingen niet langer dan een half uur duren. Ze zijn vooral inhoudelijk en iedereen heeft als taak om in dit half uur to the point te zijn. Dit laatste onderdeel, het kort vergaderen met een inhoudelijk onderwerp gaan we in het komende scholjaar verder verbeteren, want daar moeten we nog een groei in gaan maken.Afbeeldingsresultaat voor metime
  •  schrijf ik nu elke week in mijn agenda een kruis, zodat ik op die middag geen overleg plan. Dan heb ik elke week een middag voor alleen de dingen van mijn klas en heb ik dus niet op elke werkdag een overleg of vergadering. Dan voel ik me minder geleefd. Noem het maar ME-time.

Vooral het veranderen van wat we altijd deden naar wat we nu voortaan gaan doen kost tijd en aanpassingsvermogen. Maar juist omdat we denken in mogelijkheden en verbeteringen zijn we gemotiveerd om ermee verder te gaan. En ik ervaar inderdaad meer werkplezier!

Dus heb je behoefte aan ideeën, lees dan dit. Een echte aanrader!

Van werkdruk naar werkplezier
Timemanagenment en klasssenmanagement in het onderwijs
Angela Kouwenhove & Annemiek Schoemaker
Uitgeverij Pica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.